Beleid
Ons pedagogisch beleid is gebaseerd op de volgende 3 pijlers:
Gezonde leefstijl
Bij Kinderopvang ‘t Kroontje hechten we veel waarde aan het welzijn van de kinderen en het welzijn van onze pedagogisch medewerkers, zowel fysiek als mentaal. We bieden een gevarieerd beweegaanbod, inclusief Guppiesport, zowel binnen als buiten. Onze deskundige sportcoach speelt hierbij een centrale rol als motivator en aanjager. Actieve en rustige activiteiten, evenals begeleid en vrij spel, wisselen elkaar af in het dagelijkse ritme. Structuur biedt de kinderen veiligheid, maar we omarmen ook (verantwoord) risicovol spel. Onze pedagogisch medewerkers doen actief mee, maar kunnen ook genieten van ontspanning en vertraging. Dagelijks genieten we van de frisse buitenlucht, omdat de natuur ons welzijn bevordert. Tevens hanteren we een gezond voedingsbeleid en doen we praktijkervaring op in onze eigen moestuin. Want zoals het gezegde luidt ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit…’.
Hoofd, hart en handen in harmonie
We vinden het belangrijk dat kinderen de wereld niet alleen begrijpen maar ook ervaren en beleven.
Met hun hoofd:
Hierbij staat de cognitieve ontwikkeling centraal. Via de VE-methode Uk & Puk bieden we een solide basis om kinderen goed voor te bereiden op de basisschool. De leeftijd van 0 tot 6 jaar vormt immers de cruciale periode voor verdere ontwikkeling. Gecertificeerde medewerkers zorgen ervoor dat alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs gestimuleerd worden, aan de hand van herkenbare thema’s uit de belevingswereld van de kinderen. We volgen hun interesses en bieden ruimte en materialen om te ontdekken. Ons observatiesysteem signaleert mogelijke achterstanden tijdig, zodat we daar extra aandacht aan kunnen besteden.
Met hun hart:
Kinderen bloeien op met liefdevolle en oprechte aandacht, vooral als ze zich geaccepteerd voelen. Bij Kinderopvang ’t Kroontje delen we momenten van plezier in de natuur, zingen en dansen we samen, spelen we gezamenlijk, leren we delen, lachen we met elkaar, spelen we gezelschapsspelletjes, knuffelen we, stoeien we en leren we elkaars wereld begrijpen. Bij ons ontstaan prachtige vriendschappen, en we bieden volop ruimte voor vrije expressie.
Met hun handen:
‘Als ik iets hoor, vergeet ik het weer. Als ik iets zie, herinner ik het me later. Als ik iets doe, leer ik het begrijpen’. Bij ons ervaren en leren kinderen door te doen. Daarom trekken we er regelmatig buiten op uit. Hierbij ontdekken, voelen, en beleven we alles om ons heen. Dit doen we met alle zintuigen op de dagopvang en op de BSO stimuleren we de talentontwikkeling.
We doen het SAMEN!
Ieder kind, elke ouder en elke medewerker is uniek, met verschillende achtergronden en talenten. Wel zijn we gelijkwaardig en hebben respect voor elkaar. We omarmen diversiteit en zoeken naar ieders ‘vuurtje’. We delen bij ‘t Kroontje de passie voor kinderen en het team vult elkaar aan. We bewegen daarom letterlijk en figuurlijk mee, ook in de samenwerking met onderwijs en zorg. Daarmee zoeken we de verbinding in het belang van het kind. Dit varieert van een warme overdracht naar de basisschool, tot echte kindcentrum ontwikkelingen. We streven naar inclusiviteit, maar zijn ons daarbij ook bewust van onze grenzen en het inschakelen van meer specialistische zorg.
Hoe we deze uitgangspunten concreet toepassen en organiseren bij Kinderopvang ’t Kroontje, staat beschreven in ons pedagogisch beleidsplan. Daarnaast hebben we specifieke beleidsplannen voor onderwerpen zoals gezondheid & veiligheid, voedingsbeleid, sportbeleid, traktatiebeleid, enzovoort. Deze documenten zijn beschikbaar onder ‘Downloads’. Bovendien volgen we strikte protocollen om te voldoen aan alle wet- en regelgeving. Jaarlijks ondergaan we inspecties door de GGD, en de bevindingen zijn te raadplegen via het Landelijk Register Kinderopvang.
Mocht je vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.