Oudercommissie
Omdat ouders hun dierbaarste bezit bij ons achterlaten hechten wij veel waarde aan een goede communicatie met ouders. De individuele oudercontacten zijn onder te verdelen in formele en informele oudercontacten.
Onder formele oudercontacten worden geplande oudergesprekken verstaan zoals het kennismakingsgesprek, het overgangsgesprek van KDV naar BSO en de kindbesprekingen. In deze oudergesprekken stemmen pedagogisch medewerkers en ouders/verzorgers belangrijke informatie over het kind af. Daarnaast zijn er nieuwsbrieven, zowel vanuit de organisatie als de groepen en ouderavonden waarin specifieke onderwerpen aan bod komen.
Tijdens halen en brengen van het kind zijn er de informele oudercontacten. Hierbij bespreken we belangrijke gebeurtenissen U kunt ook altijd een afspraak maken om op een rustiger moment wat zaken te bespreken.
Op elke groep wordt er middels Konnect (onze ouderapp) verteld welke activiteiten er die dag of week gedaan zijn. Voor kinderen onder het jaar, wordt een dagverslagje bijgehouden, zodat in één oogopslag zichtbaar wordt wat de kinderen gedaan hebben die dag. Via Konnect wordt er ook regelmatig een nieuwsbrief verzonden. Hierin staan belangrijke berichten of evalueren we de afgelopen periode.

Oudercommissie
Dan is er onze oudercommissie, die het belangrijkste adviesorgaan vormt voor het management.
Belangrijke beleidsvraagstukken worden getoetst aan de mening van de oudercommissie. Zij vergaderen minimaal 4 keer per jaar. Tevens worden zij betrokken bij het Veiligheids- en Gezondheidsmanagement, het vaststellen van prijsbeleid en wordt het pedagogische werkplan regelmatig met hen geëvalueerd.
Volgens de Wet Kinderopvang is iedere kinderdagopvang, dus ook ‘t Kroontje, verplicht een oudercommissie te hebben. De oudercommissie heeft als doel de collectieve belangen van ouders en kinderen zo goed mogelijk te behartigen. Ouders kunnen dus via de oudercommissie invloed uitoefenen op de kwaliteit, beleidsontwikkeling en de organisatie van de kinderopvang bij ’t Kroontje. De oudercommissie vormt een schakel tussen de kinderopvang en de ouders.
Op de agenda van de Oudercommissie komen de volgende onderwerpen dan ook regelmatig terug:
- de kwaliteit van de opvang
- openingstijden
- prijswijzigingen
- voeding
- het pedagogisch beleid en het algemene beleid op het gebied van veiligheid of gezondheid
- het beleid rond spel- en ontwikkelingsactiviteiten
De Oudercommissie is bevoegd om gevraagd, maar ook ongevraagd, over de hierboven genoemde onderwerpen te adviseren. Van een advies van de oudercommissie mag door de directie alleen worden afgeweken als gemotiveerd aangegeven kan worden dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.
De oudercommissie heeft onder meer als taak:
- als aanspreekpunt van de ouders te fungeren
- elk jaar adviseren over de voorgenomen tariefwijziging
- het bespreken van de uitkomsten van de jaarlijkse inspectiebezoeken van de GGD
- adviseren bij het opstellen van (nieuw) pedagogisch beleid
- we houden de vinger aan de pols als het gaat om wachtlijsten en personele bezetting
- zorgdragen voor een juiste en heldere informatieverstrekking aan ouders over de activiteiten van de Oudercommissie
De oudercommissie vindt we het belangrijk om te weten wat er speelt en ook leuk om nog vaker te horen wat er speelt onder ouders. Ze ontvangen graag signalen van dingen die misschien beter of wellicht anders kunnen, of suggesties voor de jaarlijkse ouderavond. Uiteraard mogen ook tops en complimenten over de organisatie met de oudercommissie besproken worden. ouders mogen altijd mailen met vragen of suggesties, zodat zij zo goed mogelijk de belangen van alle ouders en kinderen kunnen waarborgen. Spreek hen vooral aan, stuur een mail of kom naar een vergadering! Het mailadres is: oudercommissie@kroontjeveghel.nl. In de hal bij de entree hangen foto’s van de actuele OC leden.
Klachten
Het kan altijd gebeuren dat u een klacht heeft over een van de aspecten van de organisatie en daarbij horende dienstverlening. Een klacht kunt u mondeling indienen bij de directie of administratie. Tevens kunt u ons Klachtenformulier downloaden onder ‘downloads’. Dit kunt u invullen en afgeven of mailen naar sabine@kroontjeveghel.nl.
Naast het feit dat u uw klacht direct kunt uiten bij ons heeft u ook de mogelijkheid zich te wenden tot de oudercommissie of de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Voor meer informatie hierover verwijzen we u graag door naar het klachten reglement (te vinden onder ‘downloads’).